28 травня 2015 року

15:08:30 28.05.2015 Назад

СТАЛИЙ РОЗВИТОК ГРОМАД – ЗАПОРУКА ЕФЕКТИВНОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ

Існуюча в Україні система організації влади на місцевому рівні не відповідає загальноприйнятим європейським принципам, закладеним у Європейській хартії місцевого самоврядування. Невиконання положень Хартії і, як наслідок, узятих на себе зобов’язань є суттєвою перешкодою на шляху реалізації курсу на інтеграцію до Європейського співтовариства.

Зміст реформ організації територіального управління та місцевих інститутів влади полягає в тому числі і в забезпеченні сталого розвитку громад. Чинна нормативна база в Україні не сприяє впровадженню сталого розвитку територіальних громад, основу якого становить баланс економічних, екологічних та соціальних аспектів. Крім того, при реформуванні місцевого самоуправління принципове значення має належне забезпечення матеріально-фінансової автономії територіальних громад, яка можлива при реалізації конституційного принципу самостійності місцевих бюджетів.

На сьогодні фінансова неспроможність територіальних громад в Україні обумовлена, серед іншого, особливостями національної бюджетної системи, а саме обмеженістю дохідної бази місцевих бюджетів, залежністю кошторисів територіальних громад села, селища від закріпленого за районними державними адміністраціями права розподілу між цими громадами державних дотацій.

У Європейській хартії місцевого самоврядування зазначається, що бюджети місцевого рівня мають наповнюватися за рахунок місцевих податків та зборів, розмір яких, у межах належних їй повноважень, місцева влада встановлює самостійно. Тому виникає нагальна потреба у визначенні на довгостроковій основі джерел власних доходів місцевих бюджетів.

Науковцями Державної установи «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України» підготовлено пропозиції змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та чинної «Методики формування спроможних територіальних громад» у розрізі збалансування економічних, екологічних і соціальних факторів розвитку спільнот, розширення можливостей збільшення доходів бюджетів територіальних громад за рахунок додаткових внутрішніх надходжень, зокрема механізмів екологічної політики, що формують доходи, котрі не беруться до уваги при визначенні обсягів міжбюджетних трансферів, та коштів, отриманих від сплати за користування природними ресурсами, що зосереджені на території громади.

Отже, сталий розвиток територіальних громад як важлива складова процесу децентралізації влади в країні виступає базовою передумовою забезпечення сталості країни в цілому.