22 вересня 2015 року

17:58:18 22.09.2015 Назад

УНОРМУЄМО ЗАПРОВАДЖЕННЯ СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ – НАБЛИЗИМО РЕАЛЬНУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЮ

Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) – унікальний комплекс процедур підтримки планів, проектів, програм, що забезпечує мінімізацію виникнення конфліктів, які можливі у майбутньому, внаслідок неузгодженості інтересів різних сторін стосовно стану довкілля, зниження рівня екологічної безпеки, неочікуваних втрат господарської діяльності, пов’язаних зі змінами у природокористуванні. Протокол про СЕО (повна назва «Протокол про Стратегічну екологічну оцінку до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті») було підписано у травні 2003 року в Києві на 5-й Всеєвропейській конференції міністрів охорони навколишнього середовища «Довкілля для Європи». Цей документ набув чинності 14 липня 2010 року. Сторонами Протоколу є понад 25 європейських держав, у тому числі й Україна. Однак, у нашій державі він був ратифікований Верховною Радою лише 1 липня 2015 року. Одночасно науковій громадськості був представлений законопроект про СЕО. Саме на необхідності дієвого та ефективного для суспільства унормування процедур СЕО в Україні наголошують науковці ДУ ІЕПСР НАН України. В європейських країнах унормовані пріоритети та цілі розвитку території на довготермінову перспективу, і для практичної реалізації зазначеного СЕО є базовим документом для координації дій між різними рівнями влади та ухвалення рішень щодо розподілу фінансових ресурсів. Добровільне застосування СЕО заохочується з боку закордонних донорів, інвесторів і кредиторів. Тому на часі об’єднання зусиль усіх зацікавлених сторін стосовно дотримання процедур СЕО у спосіб, що запобігатиме нівелюванню її ідеї. Процедурні норми мають визначати послідовність дій та заходів у процесі реалізації СЕО виключно в інтересах як окремої територіальної громади, так і суспільства в цілому. Деякі елементи СЕО не можуть бути реалізовані без додаткових нормотворчих зусиль, створення підзаконної нормативної бази та системи регуляцій. Тобто в найближчій перспективі необхідним є нормативно-правове забезпечення практичного впровадження СЕО.

Першочерговим та вкрай актуальним питанням є закріплення в національному законодавстві обов’язковості Стратегічної екологічної оцінки рішень (політик, планів та програм), що стосуються соціально-економічного піднесення регіонів, секторів економіки, просторово-територіального розвитку та використання природних ресурсів.

Інструментарій СЕО дасть можливість базовим територіальним громадам реалізувати свої права на використання природних ресурсів, забезпечення сприятливого стану довкілля, безпеку життєдіяльності, гарантування прав на екологічні блага та послуги прийдешнім поколінням. Застосування процедур СЕО не дозволяє ухвалювати стратегічно важливі рішення у будь-якій сфері без ґрунтовних консультацій з усіма зацікавленими сторонами. Результатом таких обговорень і досліджень має стати досягнення компромісу щодо шляхів та засобів реалізації стратегічного рішення. Саме це дасть змогу наповнити конкретним змістом політику децентралізації у сфері екологічної політики та наблизити виконання умов Угоди асоціації України з Європейським Союзом.

 

Коментар підготовлено у відділі економічних проблем екологічної політики та сталого розвитку (автори – д.е.н., проф. Хлобистов Є.В., к.е.н., с.н.с. Шевченко І.В.)