30 травня 2019 року

22:21:50 30.05.2019 Назад

АГЛОМЕРАЦІЇ УРБОРУРАЛЬНОГО ТИПУ ЯК МІСТО МАЙБУТНЬОГО: ПЕРСПЕКТИВНІ ФОРМИ СОЦІО-ЕКОЛОГО-ЕКОНОМІЧНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ

Компанія «Mercer» оцінює умови життя у понад 450 містах в усьому світі за 39 факторами, які згруповані в 10 категорій. Поряд з такими критеріями, як політичне, економічне, соціальне й соціокультурне середовище, освіта, відпочинок, житлові умови, якість життя населення міст аналізується також за показниками екологічної, природно-техногенної, соціальної й медичної безпеки. Це, зокрема, забрудненість повітря, поводження з відходами, електро- та водопостачання, відведення стічних вод, забезпеченість продуктами харчування, інфекційні захворювання, клімат і стихійні лиха. На початок 2019 року за всіма показниками, що розглядаються, перше місце (уже протягом 10 років) займає столиця Австрії – Відень, друге – Цюріх (Швейцарія), третє – Ванкувер (Канада), Мюнхен (Німеччина) та Окленд (Нова Зеландія). До чільної десятки належать також Франкфурт (Німеччина), Копенгаген (Данія) та два швейцарські міста – Женева і Базель. Загалом міста Європи мають найвищу якість життя у світі, вони займають тринадцять місць в першій двадцятці. Київ, на жаль, в цьому рейтингу посідає лише 173-тє місце.

Існує така думка, що місто є антиекологічним за своєю сутністю, а екологічна програма – це більш-менш послідовна система поглядів на нього, і саме в послідовності її головний позитив. Сучасний рівень розвитку технологій у світі дає змогу інженерам та дизайнерам у різних країнах створювати й реалізовувати унікальні проекти міст майбутнього. Головними ознаками цих проектів є турбота про екологію, економія простору, простота пересування містом для населення, зручне житло модульного типу, широке використання для потреб міста нетрадиційних джерел енергії. Для великих урброруральних агломераційних просторів ці ідеї можуть бути реалізовані за такими напрямами:

1.      Значне скорочення автомобільного транспорту або й повна відмова від  що реалізовано в багатьох проектах. Так, в Китаї реалізується проект населеного пункту GreatCity на 80 тис. мешканців. Він будується з нуля неподалік міста Ченду. Його концептом передбачено повну відсутність автомобілів. Зручність для населення забезпечує унікальне планування міста: житлові квартали займають його центр, який оточує велика зона зелених насаджень, а офіси, адміністративні будівлі, дороги розміщені на зовнішньому кільці міста.

2.      Економія простору в проектах міст майбутнього для скорочення транспортного трафіку й створення зручності для мешканців досягається щільністю забудови. Цей напрям реалізується будівництвом висотних споруд і стає визначальним у містобудівництві майбутнього, особливо для вже існуючих міст. Суттєвою перевагою такого підходу є  раціональне використання обмежених ресурсів (палива, води, електроенергії тощо). Так, у бюро «KjellgrenKaminskyArchitecture» створено проект для розвитку Гетеборга, другого за величиною міста Швеції, згідно з яким проекту надщільна забудова суттєво зменшить трафік пересування містом, а дахи будівель можуть бути використані для розміщення на них городів, сонячних батарей та  вітряків, що може  повністю задовольнити всі потреби містян у харчах та енергії. В китайському місті Ухань відбувається будівництво двох хмарочосів «PhoenixTowers» висотою 1002 м за проектом консорціуму британських архітекторів «Cheetwoods». Їх позитивна особливість полягатиме у підвищеній екологічності: будівлі будуть оснащені передовими системами фільтрації води й повітря, а їх стіни – укриті сонячними батареями. Розробляються також проекти не лише наземних, але й підземних багатоповерхових будівель. Це, зокрема, проект будівництва в центрі Мехіко (Мексика) 65-поверхової будівлі «Earthscraper» у формі перевернутої догори дном піраміди з площею основи в 7600 м2. Її своєрідним дахом буде міцна скляна панель розміром 240 х 240 м, що використовуватиметься як громадський майдан, де проводитимуться різні заходи. За аналогічним проектом у штаті Арізона в США, поблизу міста Бісбі, пропонується звести підземну багатоповерхову будівлю «AboveBelow» у покинутій шахті «LavenderPitMine», глибина якої сягає 275 м. Для забезпечення побутових потреб її мешканців передбачається застосовувати геотермальну енергію.

3.      Використання відновлювальних джерел енергії, її економія за рахунок реалізації нових ідей у проектуванні, що є однією з основних відзнак проектів міст майбутнього як нових, котрі зводяться, так і вже існуючих. Так, проектом будівництва нового міста Масдар (ОАЕ), передбачено забезпечення електроенергією від 88 тис. панелей сонячних батарей, які будуть розташовуватись на околицях. Усі вимикачі електрики оснащуються датчиками руху, що допоможе мінімізації її споживання. Місто спроектовано таким чином, щоби будівлі нагрівались якомога менше, а бруківки постійно перебували в тіні. Вулиці будуть прокладені з урахуванням переважаючого напряму вітрів і положення сонця на небосхилі, що дасть змогу знизити температуру біля землі приблизно на 20 градусів. Повне завершення проекту передбачено до 2030 року, коли населення міста з передмістями сягне 100 тисяч. У проекті підводного міста «OceanSpiral», котре являє собою величезну сферичну будівлю, що містить 5 тис. мешканців, електроенергія вироблятиметься за рахунок енергії морських хвиль. Реалізація цього проекту передбачена до 2030 року.

4.      Реалізація нових ідей щодо синхронізації функціонування систем життєдіяльності міста і вирішення проблем відходів. Так, у проекті «OceanixCity» система поводження зі сміттям складатиметься із пневматичних труб, які доставлятимуть відходи прямо безпосередньо до сортувальних станцій. Позитивним прикладом також можна вважати проект міжнародного ділового району Сонгдо, поблизу Сеула, що розробляється південнокорейськими інженерами. У ньому 40 відсотків становитимуть паркові зони. Оригінально вирішена у проекті проблема утилізації відходів: сміття буде всмоктуватись безпосередньо з корзин і по підземних трубах транспортуватись до місця переробки. Ще однією цікавою проектною ідеєю є побудова потужної інформаційної мережі, яка об’єднає системи обслуговування в місті й побутові прилади з технології безпровідного зв’язку. Усе разом сприятиме координації життя в місті.

5.      Використання екологічного паспорту як важливої складової проектів міст майбутнього. Вище розглянуто проекти, що передбачають повну відсутність автомобілів у містах, перевезення населення підземними транспортними  мережами з електроживленням, у широкому вжитку будуть велосипеди. Для доставки вантажів застосовуватимуться дрони (проект «OceanixCity»). Проектом «Pier 2» передбачена екологічна транспортна система «Hyperloop» - високошвидкісний поїзд, який пересувається у вакуумній трубі зі швидкістю понад 300 км за годину. В інноваційних будинках за цим проектом також будуть обладнані велосипедні станції та посадкові майданчики для дронів.

Загалом, уже розроблено багато проектів міст майбутнього планування та системного розвитку територій, що належать до урборурального типу, і розвиток технологій робить реальністю втілення в життя найфантастичніших із них. Проте в усіх проектах простежується одна спільна ознака – місто вважається автономним, самодостатнім у забезпеченні продовольством і питною водою, енергоефективним, і, головне, екологічним. Досліджуючи аспекти подальшого формування агломерацій,звертаємо увагу на ключовий аспект розвитку території, котра повинна забезпечити високу якість життя населення, створити комфортне середовище для бізнесу, підвищити конкурентоспроможність країни як єдиного цілого. Визначення прогресивного досвіду підтверджує, що саме міські агломерації приходять на зміну звичайному місту як точковій формі розселення. Їх виробничі, трудові, культурні та науково-освітні зв’язки забезпечують досить високий рівень розвитку продуктивних сил і сприяють формуванню нових умов для інноваційної економіки і, що особливо важливо, більш високі темпи накопичення всіх видів капіталу, зосереджених на нових територіях.

 

Зав.відділом природно-техногенної та екологічної безпеки,

д.е.н., с.н.с. Г. О. Обиход;

с.н.с., к.е.н., с.н.с. А. М. Горський;

м.н.с., к.е.н. В. В. Бойко