23 серпня 2016 року

19:56:20 23.08.2016 Назад

ПАРИЗЬКИЙ КЛІМАТИЧНИЙ САМІТ ТА ДЕРЖАВНА ЕКОЛОГІЧНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ: ОБМЕЖЕННЯ ЧИ МОЖЛИВОСТІ?

Експертний коментар завідувача відділу економічних проблем екологічної політики та сталого розвитку д.е.н., проф. Хлобистова Є.В.

Конференція ООН з питань клімату 2015 року проходила в Парижі протягом 29 листопада − 12 грудня. Вона стала 21-ю за рахунком конференцією присвяченою кліматичним змінам, що проводилась у межах Рамкової конвенції ООН про зміну клімату (СОР 21), й 11-ю − в рамках наради сторін за Кіотським протоколом (CRP-11). Саміт відбувся у виставковому комплексі Парижу «Ле Бурже». Метою конференції було укладання міжнародної угоди щодо підтримки збільшення середньої температури планети на рівні нижче 2 °C і передбачалося, що це стосуватиметься всіх країн. Також планувалося підписання міжнародного договору щодо глобальних кліматичних перспектив. Такою є офіційна інформація. Доцільно з’ясувати, з огляду на зазначені перспективи та можливості для розвитку державної екологічної політики в Україні. Отже, цілями угоди є:

        Утримання підвищення температури на рівні до 1,5оС.

        Скорочення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

        Перехід на «нульові викиди», що означає відповідність об‘єму викидів здатності їх поглинання.

        Врахування збитків від кліматичних змін на глобальному рівні та механізм їх попередження або компенсації.

        Створення глобального фонду підтримки країн, що розвиваються, в рамках переходу до «зеленої енергетики».

        Угода повинна передбачати оцінювання результатів її реалізації кожні п‘ять років.

Вочевидь, що з-поміж можливих кліматичних ризиків Україні будуть притаманні такі: паводки та зсуви (особливо гірські області); підтоплення територій прилягання до берегової лінії; посухи; поширення збудників хвороб; лісові пожежі та загоряння торфовищ; розповсюдження шкідників від агровиробництва; нестача питної води; зміна температурного режиму в населених пунктах.

Практична реалізація рішень паризького саміту передбачає перехід на принципово «зелені» способи виробництва та споживання енергії. В цілому таке означає зміну національної економічної моделі виробництва та споживання. Яким чином це позначиться на економіці держави? По-перше, новітні можливості для залучення інвестиційних ресурсів щодо розвитку енергозбереження та скорочення енергоспоживання; по-друге, ресурсна трансформація житлово-комунального господарства, поширення теплових насосів, розвиток відновлювальної енергетики на рівні широкого кола споживачів, особливо в великих містах; по-третє, поступова відмова від виробництв та сфер економічної діяльності, які зосереджені в межах індустріального укладу економіки, оптимізація органічного землеробства та ощадливого тваринництва; по-четверте, піднесення економіки громад на засадах сталого розвитку з урахуванням екологічної безпеки та соціальної відповідальності. Однак на рівні суб’єктів господарювання будуть генеруватися численні збитки внаслідок можливих кліматичних змін, що стосуються як виробництва, так і систем життєзабезпечення. На часі виробити методи визначення розмірів таких збитків та запропонувати механізм їх компенсації. Останній на рівні кліматичних змін передбачає: а) політичну та економічну підтримку з боку уряду (преференції товарів та послуг, розвиток компенсаційних технологій, прямі дотації в бюджет, гранти, консультативні послуги); б) науково-технічна підтримку й трансфер технологій для підвищення безпеки використання природних ресурсів.

Уряду нашої держави було б доцільно запропонувати наступні кроки для поступової адаптації економіки до кліматичних змін у контексті рішень паризького саміту, а саме:

        розробити адаптаційні програми та проекти до кліматичних змін на регіональному, муніципальному й локальному рівні щодо стимулювання насадження лісів, укріплення берегів річок та моря, водосховищ, запровадження кліматичного моніторингу й освітню роботу;

        стимулювати політичну та правову підтримку активності щодо кліматичних змін;

        сприяти інформуванню про кліматичні зміни через засоби масової інформації та мережеві комунікації;

        ініціювати міжнародні й регіональні науково-просвітницькі проекти та програми;

        забезпечити розвиток систем акумулювання коштів для реалізації адаптаційних політик, проектів і програм за «зеленим банкінгом».

Тож на сакраментальне питання, що нашій державі дає впровадження результатів паризького саміту – новітні можливості чи обмеження для економічного зростання, однозначно можна відповісти – це можливості прискорення структурних трансформацій та переходу національної економіки на шлях сталого розвитку й вищих технологічних укладів.