24 липня 2019 року
23:24:05 24.07.2019 НазадПРИНЦИПИ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ В СИСТЕМІ ІНТЕГРОВАНОГО УПРАВЛІННЯ ЗЕМЕЛЬНИМИ РЕСУРСАМИ
Особливістю ефективного управління земельними ресурсами та землекористування є те, що у різні періоди розвитку, конкретні набори цілей, завдань, напрямів й інструментів земельної політики для різних типів земель можуть змінюватися, особливо в умовах євроінтеграційних процесі, процесів децентралізації влади та економічних перетворень, які відбуваються в Україні. Відповідно до визначених цілей формуються найважливіші напрями державного регулювання, де особливу увагу слід приділяти формуванню ефективної системи фінансово-економічних важелів – найбільш дієвого і складного методу впливу у сфері управління земельними ресурсами та землекористування.
За характером важіль передбачає формування точкового впливу, який генерує імпульс і розташований в зоні прямої дії щодо об’єкту. Важливо враховувати інтереси стейкхолдера (зацікавлені сторони) під час використання важелів регулювання. Це можуть бути держава, місцеві громади.
Важливим є об’єктний підхід до управління, який передбачає, що механізм управління здійснює вплив для певного природного ресурсу (земельні ресурси) за допомогою групи інструментів («пучка інструментів») – комбінації інструментів. Для певної зони (як приклад, просторові об’єкти управління) характерний власний комплекс природних ресурсів, характеристики розвитку ринку, можливості управління – ці фактори і формують можливості для використання характерного типу «пучка інструментів», який може вплинути щодо цих ресурсів. Також, дія інструментів відбувається в межах певного середовища, яке обумовлює і формує межі, можливості дії важелів. Якщо умови не сприятливі, то і можливості та ефективність інструментів буде проблемною.
Фактори, що формують можливості використання характерного типу групи інструментів фінансово-економічного регулювання землекористування з врахуванням принципів інтегрованого управління природними ресурсами показано в табл.
Таблиця
Інструменти фінансово-економічного регулювання землекористування з врахуванням принципів інтегрованого управління природними ресурсами
Фактори, що формують можливості використання характерного типу групи інструментів |
Класифікація групи інструментів |
Інструменти |
Рівень концентрації активності фінансово-економічного регулювання |
Вплив на суспільний бюджети |
Наявність юридичної та інституційної основи, повнота даних кадастрів природних ресурсів, планування використання землі, транспарентність обмежень використання земель |
Економічного стимулювання |
Диференціація плати за землю, заснована на земельній ренті, а саме: - Земельний податок з урахуванням – місця розташування, виду використання та складу угідь, придатності земель, обсягу правомочностей, площі земельної ділянки; - Орендна плата з врахуванням – місця розташування, виду використання та складу угідь, придатності земель |
Низький, середній |
Збільшують доходи |
Державні субсидії, дотації та субвенції Надання пільг при стягуванні земельного податку Кредитно-фінансова та інвестиційна політика |
Збільшують видатки |
|||
Визначення континууму прав, чіткість інституційних повноважень, прозора звітність і підконтрольність, встановлення обмежень (обтяжень) |
Економічного гарантування |
Екологічні фонди Екологічне страхування Фінансові заходи щодо землеустрою, земельного кадастру, моніторингу земель, охорони земель і поліпшення їх родючості, застосування нових технологій використання земель, інженерної і соціальної облаштованості Компенсація збитків і втрат при вилучені земель, зняття родючого шару ґрунту, рекультивації земель тощо |
Середній, низький |
Збільшують видатки |
Ринок земель, залучення громадськості, планування землекористування, транспарентність земельної оцінки, ефективність збору податків |
Ринкові інструменти |
Ринкова ціна землі Експертна оцінка землі Капіталізація землекористування Земельні аукціони Землевпорядний маркетинг |
Найвищий, високий |
Збільшують доходи |
Реєстрація прав на земельні ділянки, механізм розподілу вигод і втрат між стейкхолдерами, наявні процедури економічно, екологічно і соціально корисних інвестицій |
Кредитно-іпотечні інструменти |
Земельна іпотека та земельні банки Державне пільгове кредитування |
Високий, середній |
Збільшують видатки |
Визначення державних земель, завершення процесу приватизації, наявність необхідних методик оцінки та ефективність збору податків |
Фіскально-бюджетні інструменти |
Земельний податок Орендна плата Нормативна оцінка Платежі за екосистемні послуги |
Низький, середній |
Збільшують доходи |
Залучення громадськості, планування землекористування, транспарентність земельної оцінки, ефективність збору податків |
Інноваційні інструменти |
Державний інноваційних фонд охорони земель Екоінновації в землекористуванні Безвідсоткове бюджетне кредитування інноваційних проектів сталого землекористування |
Найвищий, високий |
Збільшують видатки |
Також, важливо зауважити, що інструменти фінансово-економічного регулювання землекористування з врахуванням принципів інтегрованого управління природними ресурсами є не тільки важелями акумулювання фінансових ресурсів для ведення природоохоронної роботи, а й дієвим важелями спрямування економічних суб’єктів до впровадження природоохоронних заходів. В свою чергу, це сприятиме застосуванню в Україні нового підходу – інтегрованого управління земельними ресурсами та землекористування, який являє собою системну композицію інноваційних управлінських підходів, спрямованих на підтримку балансу між державою, приватним сектором і природою.
Третяк Наталія, к.е.н., н.с.
відділ проблем економіки земельних і лісових ресурсів